Odporności

W poprzednim wpisie opisaliśmy nowy system stackingu i problem, jaki rozwiązuje. Niestety, to rozwiązanie nie eliminuje psujących balans wartości w specjalnym przypadku odporności.

Vis Arcana posiada dwa typy odporności – pancerz fizyczny i odporność na magię danego typu. Pancerz jest odejmowany od otrzymanych obrażeń, dzięki czemu jego wartość z poszczególnych przedmiotów można sumować, np. zbroja mająca 10 pancerza i spodnie mające 3, dają w sumie redukcję obrażeń o 13. Jest to dość prosty i intuicyjny system, który nie powoduje żadnych problemów. Co więcej – pancerz nie podlega stackingowi (chyba, że pochodzi od bonusów magicznych).

Magia działa inaczej – odporności są procentowe, np. zbroja dająca 3% odporności na magię ognia, zawsze zmniejszy obrażenia o 3%, niezależnie od konkretnej wartości. To powoduje, że nie można odporności sumować – moglibyśmy wyjść ponad 100%, lub spaść poniżej 0% w przypadku debuffa. Z tego powodu odporności na magię wewnętrznie są reprezentowane jako wrażliwości i są mnożone. Przykład dla pancerza 10% i spodni 3% (z pominięciem stackingu, dla czytelności):

wrażliwość=1-(odporność/100\%)\\ wrażliwość\ pancerza=1-(10\%/100\%)=0.9\\ wrażliwość\ spodni=1-(3\%/100\%)=0.97\\ całkowita\ wrażliwość=0.9\cdot0.97=0.873\\ ostateczne\ obrażenia=obrażenia \cdot 0.873

Jak widać, dzięki prostej zmianie, można bez problemu łączyć ze sobą kolejne bonusy do odporności. Z punktu widzenia gracza, nic się nie zmieni – w dalszym ciągu będzie widział odporności w procentach ale gra, wewnętrznie, będzie działała na wrażliwościach. System ten zdaje się być też dość intuicyjny – noszona zbroja najpierw zmniejsza obrażenia o 10%, a potem spodnie o kolejne 3%.

Jak zwykle – podziel się swoją opinią na ten temat! Czy widzisz potencjalne problemy? Czy odporności są teraz bardziej czytelne?

2 komentarze o “Odporności

  1. Dragnar Firestorm says:

    Czy taki sposób liczenia nie spowoduje że ta wrażliwość albo odporność nie będzie wiecznie oscylować gdzieś w okolicach 50% ? Spowoduje to że nigdy (nawet jak zrobimy buid ala berserk czy tam glass-canon) nie zadamy konkretnej buły a z drugiej strony nigdy nie uda nam się zrobić antymagicznego bunkra ?
    Bo w przypadku obrażeń fizycznych, oba scenariusze są bardziej realne.

    1. krojew says:

      Niekoniecznie – można to sprawdzić na różnych przypadkach. Weźmy najpierw brzegowe, po 10% i 90%. 1 przedmiot daje 10% i 90%; 11 przedmiotów (max do założenia) daje 69% i 99%, a więc daleko po 50%. Dla 5 przedmiotów mamy 41% i również 99%. Jak widać, wartość mocno latają po możliwym przedziale i mamy dość duży przedział nawet na brzegach.

Dodaj komentarz