W poprzednim wpisie opisaliśmy nowy system stackingu i problem, jaki rozwiązuje. Niestety, to rozwiązanie nie eliminuje psujących balans wartości w specjalnym przypadku odporności.
Vis Arcana posiada dwa typy odporności – pancerz fizyczny i odporność na magię danego typu. Pancerz jest odejmowany od otrzymanych obrażeń, dzięki czemu jego wartość z poszczególnych przedmiotów można sumować, np. zbroja mająca 10 pancerza i spodnie mające 3, dają w sumie redukcję obrażeń o 13. Jest to dość prosty i intuicyjny system, który nie powoduje żadnych problemów. Co więcej – pancerz nie podlega stackingowi (chyba, że pochodzi od bonusów magicznych).
Magia działa inaczej – odporności są procentowe, np. zbroja dająca 3% odporności na magię ognia, zawsze zmniejszy obrażenia o 3%, niezależnie od konkretnej wartości. To powoduje, że nie można odporności sumować – moglibyśmy wyjść ponad 100%, lub spaść poniżej 0% w przypadku debuffa. Z tego powodu odporności na magię wewnętrznie są reprezentowane jako wrażliwości i są mnożone. Przykład dla pancerza 10% i spodni 3% (z pominięciem stackingu, dla czytelności):
Jak widać, dzięki prostej zmianie, można bez problemu łączyć ze sobą kolejne bonusy do odporności. Z punktu widzenia gracza, nic się nie zmieni – w dalszym ciągu będzie widział odporności w procentach ale gra, wewnętrznie, będzie działała na wrażliwościach. System ten zdaje się być też dość intuicyjny – noszona zbroja najpierw zmniejsza obrażenia o 10%, a potem spodnie o kolejne 3%.
Jak zwykle – podziel się swoją opinią na ten temat! Czy widzisz potencjalne problemy? Czy odporności są teraz bardziej czytelne?
Czy taki sposób liczenia nie spowoduje że ta wrażliwość albo odporność nie będzie wiecznie oscylować gdzieś w okolicach 50% ? Spowoduje to że nigdy (nawet jak zrobimy buid ala berserk czy tam glass-canon) nie zadamy konkretnej buły a z drugiej strony nigdy nie uda nam się zrobić antymagicznego bunkra ?
Bo w przypadku obrażeń fizycznych, oba scenariusze są bardziej realne.
Niekoniecznie – można to sprawdzić na różnych przypadkach. Weźmy najpierw brzegowe, po 10% i 90%. 1 przedmiot daje 10% i 90%; 11 przedmiotów (max do założenia) daje 69% i 99%, a więc daleko po 50%. Dla 5 przedmiotów mamy 41% i również 99%. Jak widać, wartość mocno latają po możliwym przedziale i mamy dość duży przedział nawet na brzegach.