Handel

Ostatni wpis o craftingu pokazuje zalążek ekonomii w grze. Naszym celem jest stworzenie kwitnącego rynku, gdzie gracze będą mogli handlować, czym tylko chcą. W tym odcinku pokażemy koncepcję handlu, a następny skupi się na zaklinaniu przedmiotów.

Handel w grach MMO jest zwykle traktowany na dwa sposoby – albo jest integralną częścią rozgrywki, albo jest pomijalnym dodatkiem. Vis Arcana celuje w to pierwsze, co znacznie różni się od handlu w poprzedniej części. Niszczenie przedmiotów zostało już opisane wcześniej i jest podstawą popytu. Podaż jest zapewniona przez nagrody z wypraw i crafting. Zobaczmy jak połączyć jedno z drugim.

Rynek

Podstawą handlu jest rynek oparty na zleceniach kupna i sprzedaży. Każdy, mający wybudowane targowisko, może wystawić takie zlecenie wraz z kwotą w złocie, jakiej oczekuje. Można handlować przedmiotami lub surowcami oprócz złota. Oprócz wystawienia zleceń, można natychmiastowo coś sprzedać, realizując istniejące zlecenie, lub kupić, również realizując istniejące zlecenie. Za chwilę stanie się jasne, który sposób może być lepszy.

Najpierw popatrzmy jak działają w praktyce zlecenia. Wystawienie przedmiotu powoduje przeniesienie go z magazynu na rynek, gdzie może zostać znaleziony razem z innymi zleceniami, przez wyszukiwarkę. Maksymalnie można wystawić ilość zleceń równą połowie charyzmy bohatera. Dzięki temu nie można wykorzystywać rynku jako nieskończonego rozszerzenia magazynu. W przypadku surowców, można wystawić jedynie zlecenia kupna, co uniemożliwi chowanie surowców. Wystawiane przedmioty muszą mieć normalną jakość i mogą mieć dowolny prefiks i sufiks.

Zlecenia

Zrealizować zlecenie można na dwa sposoby. Pierwszym z nich jest wystawienie zlecenia, które pasuje do istniejącej już kontroferty. W takim przypadku zlecenie jest realizowane z ceną dopasowaną na korzyść ostatniego wystawiającego, np.

  1. Gracz X wystawia ofertę sprzedaży miecza za 1000 złota.
  2. Gracz Y wystawia ofertę kupna miecza za 2000 złota.
  3. Zlecenia zostają dopasowane – gracz Y płaci 1000 złota.

Jeśli nie uda się dopasować zlecenia, będzie ona wisiała na rynku, aż zostanie dopasowana albo anulowana.

Drugim sposobem jest natychmiastowa sprzedaż/kupno. W takim przypadku wybieramy zlecenie do realizacji, jeśli posiadamy odpowiedni przedmiot/surowce i akceptujemy je natychmiastowo. Porównajmy oba sposoby handlu.

Wystawianie zleceń

za

  • brak konieczności ręcznego wyszukiwania zleceń do spełnienia
  • potencjalnie większy zysk
  • możliwość spekulacji

przeciw

  • czas potrzebny na realizację (potencjalnie może nigdy nie zostać spełnione)
  • podatki

Natychmiastowa realizacja

za

  • natychmiastowy efekt
  • brak podatków

przeciw

  • potencjalnie niższy zysk/większy koszt

Jak widać, oba sposoby są dosyć różne. Wśród argumentów pojawiło się jedno magiczne słowo…

Podatki

Obsługa rynku jest kosztowna w świecie Vis Arcana. Dlatego też wszystkie zlecenia są objęte podatkiem. Wystawienie lub modyfikacja zlecenia musi być opłacona w złocie:

podatek=(5\%-poziom\ targowiska \cdot 0.2\%) \cdot wartość

gdzie targowisko może mieć maks. 10 poziom na prowincji lub królestwie, lub 5 na gminie.

Realizacja zlecenia sprzedaży również jest obarczona podatkiem:

podatek=(5\%-poziom\ targowiska \cdot 0.275\%) \cdot wartość

Przykład:

  1. Gracz X wystawia zlecenie sprzedaży miecza za 1000 złota na targowisku 1 poziomu. Płaci natychmiastowo 48 złota.
  2. Gracz Y kupuje ten miecz za 1000 złota.
  3. Gracz X dostaje 953 złota. 47 zostaje odprowadzone jako podatek.

Oprócz poziomu targowiska, można mieć przedmioty i umiejętności zmieniające wysokość podatków. Jednym z pomysłów jest też ustawienie przez króla dodatkowego podatku od sprzedaży, który by szedł bezpośrednio do portfela sojuszu. Na razie pomysł nie wyszedł poza fazę projektu.

Oferty bezpośrednie

Oprócz rynku, można też tworzyć bezpośrednie oferty dla innego gracza. Obie strony mogą dodać do oferty przedmioty lub surowce. Realizacja wymaga akceptacji obu stron.

Podsumowanie

Jak widać, handel staje się jednym z bardziej zaawansowanych aspektów gry. Na szczęście, posiada również wersję uproszczoną w postaci natychmiastowego kupna i sprzedaży. Wszelkie wartości mogą się jeszcze zmienić, więc daj znać w komentarzu tutaj lub w grupie na FB, co o tym myślisz.

AKTUALIZACJA 24/11/2020: Oferty będą widoczne tylko dla królestwa, w którym się aktualnie znajduje.

Dodaj komentarz